The Influence of the Roundtable Learning Model on the Writing Skills of Fourth Grade Students at SDN 01 Simabur

Syukra Wati Overa (1), Suswati Hendriani (2), Ratmiati Ratmiati (3)
(1) UIN Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia,
(2) UIN Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia,
(3) UIN Mahmud Yunus Batusangkar, Indonesia

Abstract

This research is motivated by the low writing skills of students in writing essays, students have difficulty in developing ideas or concepts in writing according to the predetermined theme, students admit that they are less interested in learning to write, because it tends to be boring. This study aims to determine the effect of the roundtable learning model on the writing skills of fourth grade students of SDN 01 Simabur.  The type of research used is quantitative experiment one group pretest-posttest design. In this study, the population was fourth grade students of SDN 01 Simabur, with a sample size of 15 people. The sampling technique in this study used Purposive Sampling. Data collection in this study used a writing test instrument. By using the initial test (pretest) and final test (posttest). The data analysis techniques used are the normality test and homogeneity test, then conducting a hypothesis test using the t-test. The results of the study showed that there was an influence of the roundtable learning model on the writing skills of grade IV students of SDN 01 Simabur, this was evidenced by the output of the Paired Sample T-test table above, the Sig value (2-tailed) was 0.000 <0.05, so according to the decision making of the hypothesis test, it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted. This means that there is an Influence of the Roundtable Learning Model on the Writing Skills of Grade IV Students of SDN 01 Simabur.

Full text article

Generated from XML file

References

Antari, L. P. S. (2019). Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Bangsa Indonesia. Jurnal Stilistika, 8(1), 17.

Apri, dkk. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD. Jakarta: Media Maxima.

Arikunto. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Ritatoon Terhadap Keterampilan Menulis Kembali Isi Cerita Siswa Kelas Iv Sdn Lidah Kulon Iv / 467 Surabaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(7), 121–122.

Barkley Cross & Major, (2012). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Dilla Fadhillah, (2022). Aspek Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI.Jakarta: CV.Jejak.

Elfawati, s. (2022). penerapan model pembelajaran kooperatif tipe roundtable untuk meningkatkan partisipasi dan prestasi belajar siswa. jurnal ilmiah teknologi pendidikan, 2 (3)

Hamalik Oemar,(2013). Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayah,(2015). Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Mahmur, M., Hasbullah, H., & Masrin, M. (2021). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kalimat terhadap Kemampuan Menulis Narasi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 169.

Malladewi (2013). Keterampilan Menulis Karangan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar,7(8)

Mardika, T. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 Sd. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 28–33.

Mulyadi dan Risnawati. (2020). Penerapan model pembelajaran word square untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada tema makanan sehat di kelasv. Global Health, 167(1), 1–5.

Nafindra, I. B., & Rifqi, A. (2022). Strategi Penilaian Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Jenjang Sekolah Dasar dan Menengah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(3), 551–565.

Nugraheni, A. S., Husain, A. P., & Rohani, S. N. (2022). Pengembangan Strategi Pembelajaran Berbasis Neurosains Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengarang Peserta Didik Kelas V. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 22(1), 57.

Nurdin. (2015). Perancangan sistem informasi keuangan arus kas pada paud di Galang Tanjung. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(7), 50.

Nurgiyantoro Burhan,(2009). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis, Yogyakarta: BPFE.

Nurgiyantoro Burhan,(2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi, Yogyakarta: BPFE.

Pehala, I. A., Anindita, K. A., & Rosyidi, M. (2017). Jenis, Fungsi, Dan Makna Pada Frasa Dan Kata Majemuk Dalam Puisi Don Quixote Karya Goenawan Mohamad. Haluan Sastra Budaya, 1(1), 74.

Pratiwi, N. W. E. S. (2018). Kemampuan Siswa Kelas VIII B SMP Negeri 1 Torue dalam Menulis Teks Berita. Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(4), 10.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022).

Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Retno Fitriyanti dan Eunice Widyanti Setyaningtias, 2017. Pengaruh Metode Chain WritingTerhadap Hasil Belajar Menulis Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Guruan dan Kebudayaan. Vol 7 No 3.

Santosa, P. P. P. (2017). Hubungan antara Penguasaan Tata Bahasa dengan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Inggris Siswa Kelas XI SMK Negeri 2 Depok. Deiksis, 9(02), 182.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. bandung Alfabeta.

Tantikasari, B. S., Mudzanatun, & Kiswoyo. (2017). Keefektifan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Melalui Media Puzzle Gambar Seri Terhadap Siswa Kelas IV Semester 2 SD Negeri Jiken 05 Blora. Dinamika Pendidikan, 22(2), 83–97.

Tarigan, Henry Guntur.(2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Trianto, (2009). belajar dan pembelajaran teori dan pratik. Yogyakarta : Ar- ruzz media.

Authors

Syukra Wati Overa
syukrawati@gmail.com (Primary Contact)
Suswati Hendriani
Ratmiati Ratmiati
Overa, S. W., Hendriani, S., & Ratmiati, R. (2025). The Influence of the Roundtable Learning Model on the Writing Skills of Fourth Grade Students at SDN 01 Simabur. BHASWARA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 43–53. Retrieved from https://journal.bestscholar.id/index.php/bhaswara/article/view/28

Article Details