Abstract
This research was motivated by the low level of students' speaking courage during learning. The aim of this research is to see the effect of the Time Token Learning Method to increase the speaking courage of Class IV students at SDN 24 Lima Kaum. This type of research is quasi experimental design research, one-group pretest-posttest type. The population in this study was 18 class IV students at SD Negeri 24 Lima Kaum. This research uses a Liker scale instrument, the data analysis techniques used by the examiners are the t-test and n-gain test.The results of the research show that there is a significant influence of the time token learning method on students' speaking courage. The results of the t-test calculation show that to (6, 54) > tt (2,11) at an alpha value of 0.05, thus Ho is rejected. The percentage increase based on the n-gain calculation increasingly shows that the post-test results increased by 39% compared to the pre-test.
Full text article
References
Aufa et al. (2020). Peningkatan keberanian Berbicara Siswa Kelas III SD Melalui Penerapan Metode Bermain Peran Di Bandung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5, 131–138.
Fadly Wirawan (2022). Model-Model Pebelajaran untuk implementasi Kurikulum mardeka.jogjakarta skripsi bening pustaka
Jannah,R.S. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Time Token Terhadap Keberampilan Berbicara Bahasa Arab Siswa di MTs Nurul Irham Lembang Lohe Lampung skripsi univesitas Lampung
Marzuqi, I. (2019). Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, Jawa timur, skripsi CV Istana.
Nuryadi. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Time Token Terhadap Pencapaian Hasil Belajar Fisika Kelas X. I, Riau Skripsi Uin Suka Riau 236–243
Permana, E. P. (2015). Pengembangan Media Pembejaran Boneka Kaus Kaki Untuk Meningkatkan keberanian Berbicara Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Profesi Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 133–140.
Rifqi, A.I. (2022). Pengaruh Time Token Terhadap Keberanian Berbicara Siswa Kelas V SD 16 Indra Laya. Jurnal Guru Kita,6(2)40- 70
Saadah, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token Terhadap Keberanian Berbicara Murid Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD Inperes Bangkala III Kelurahan Bangkala Kecamatan Manggala Kota Makasar. Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01, 1–7.
Sapitri, I. A. (2023). Pengaruh terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran agama islam di seklah menengah atas negeri pekan baru. Skripsi Uin Suka Riau, 4(1), 88–100.
Sari, R. (2016). Upaya Meningkatkan Keberanian Berbicara Dalam Belajar Bahasa Indonesia Melalui Pembelajaran Tematik Dengan Role Playing Pada Siswa Kelas. Jurnal Pena. 1–16.
Sugiantoro. (2016). Upaya neningkatkan keberanian dalam berbicara siswa melalui pembelajaran lesson study. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar . 6(3), 1–23
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D. Bandug ALFABETA Bandung.
Sya’ban, M. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Time Token Arends Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Kelas X Sma Nasional Makassar Skripsi. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Tamara, N. M. T., & Suarjana, I. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(3), 271.
Authors
Copyright (c) 2025 Haris Setiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.